Saturday, March 21, 2009

Cerita tentang sarikei...(Revisited)

Aku pulang Sarikei hari cuti tek ada juak ku nemu Mr Eks.. Sempat beloya tentang cerita lamak-lamak. Masih juak nya bergiat..lepak kat stall manok tunok urang ninggal Omeng di watefrront.. Ada jumpa sidak Mendeng, Bogoi, Monggos dan kawan-kawan 'sepejuangan' dolok..hehehe
Masa aku datang ke Sarikei lagik pada 25 December 2008 (Hari Krismas) aku ndiat banyak dah perubahan berlaku di Sarikei. Sidak muka mbiak pun lain-lain juak, sik berapa kenal gilak. Mungkin sidak ya masih kecik masa aku meninggalkan Sarikei dolok, mungkin juak sidak ya anak-anak member aku yang udah berbini dengan pelbagai bangsa..ataupun mungkin juak sidak adalah urang yang baru berhijrah ke Sarikei.

Semasa aku sembahyang Jumaat di masjid Sarikei, sempat juak aku bertemu dengan member-member lamak. Semua dah tua eja..dan bernak dan ada juak udah bercucu.. ada nya nua dirik empun dah macam ninek benar...

Mbak kata urang sarikei...mun kau sik kenal bujang chet, sik kenal ngan mail sonang, bukanlah asal sarikei...

Belum dikira agik sidak Leban jaga panggong, Kajooo, Leto, Mungkai, rang ninggal Tambok, Luk, rang ninggal Omeng, Mail Berogos..nama-nama macam tuk lah menghiasi lanskap sarikei ketika aku masih baru angkat bujang dolok... Aku ingat juak ketika Jahari duak Mat, numbok mata Kajoo jaga panggong Cathay. Masih ingat juak aku masa ya kampong bah (Jalan Abdul Rahman) depan kampong ada kelapa condong... Mun dah waktu magrib, menyimbor jak sidak ompuan macam-macam perangei... nunggu urang melaya.

Masa aku melimpas kat pasar, banyak gilak berubah, sik ada lagik rumah-rumah urang Melayu kat pasar, sik ada lagik nanggar sungei kawasan ya. Kat pasar ya tinggal umah sidak buk Yak Bit jak agik.

Jalan Abd Rahman merupakan sebuah kampong melayu yang terawal terus ke kpg Apong. Dolok marek Jln Abdul Rahman tuk digelar juak Kampong Bah. Dihujung kampong ,,bermula dari rumah Awang Bakar (konslar) ada gertak belian terus ke tepi sungei kat rumah Marekan.. simpang belah kanan ke rumah Aji Ison (kimok), simpang belah kiri rumah usu Bocok (alfatihah)..

Nama-nama pelik.. Di sarikei, macam-macam gelaran diberi kepada sapa-sapa yang patut nerimak gelaran. Tidak kurang juak nama-nama yang berunsurkan negeri..contohnya

nama negeri and bangsa: Jerman, Marekan, Beritis Yak, Awg Serail, Perancis, Jepon, Dayak,

nama gelaran: Tahir biawak, Bujang chet, Ali kimbei, Ni bengai, Bujang tiga, Mahani bantut, Semi gemok, Eroi bantut, Mat Doi, Bujang pencat, Mat Ondom, Bongom, Mat Hulk, Mat Temunek, Mondai, Mat Mangkok, Isa Mala, Mandor Peli, Man Beca, , Bujang Kandoi, Berahim Lenggang, Nek Chak, Berahim Bocok, Bujang Orek...Mun urang ya kerja di satu-satu tempat mesti nama ujungnya ada gelaran juak. Abu kerja di Jab. Tanah dan Ukur.. jadi Abu Len Sabey, Taip kerja ngangkut oren jadi Taib Oren, macam-macam gik..

Nama-nama tempat gelaran Otel Ancang, Kilang Angek, Kampong Perentah, Tanjung mani, Menatang, Skim B Meradong, Kedai Asan, Kedai Mirah, Kampong Bah, Telaga Nek Anun, Kampong Darat, Telaga Nek Anun, Mora Payang....

nang kreatif urang sarikei merik gelaran...

No comments:

Post a Comment

sila tulis apa-apa jak...Sila komen

Sila klik juak, news paper, politik dan apa-pa sia. ok!