Tuesday, July 8, 2008

Sarikei...apa-apa jak!

BUAH ENGAKALAK Sejenis buah hutan, yang bewarna merah jambu (pink). Sebenarnya buah ini adalah kegemaran burong enggang (kenyalang) terdapat dikepulauan Borneo...setahu saya. Makan dengan nasi, sedap tau...tapi oarang yang mula makan akan mersa sedikit kelat. Di Sarikei dijual secar bermusim..RM2.00 se Kemboyong. RM2.00 kira2 15 biji.
Antara buah mengkalak atau engkalak dijual dikaki lima sarikei
BUAH DABEI Sejenis buah yang hanya terdapat di Boreno (setahu aku) 'Dates' bewarna Hitam, Ketika masih muda bewarna putih kemudian tua bewarna Purple dan masak bewarna hitam. Isi yang lemak dan kekuningan. Biji yang keras dan pejal... sedap dimakan dengan nasi...lemak berkerim gitu
Buah dabai di pasar kaki lima Sarikei
BUAH PAKUN Buah durian Pakun ini dipercayai berasal daripda Pakan, sebuah perkampungan Iban di Sarikei. Rasanya pelik sedikit daripda durian biasa. Bewarna oren dan durinya lebih tajam dari durian biasa. Ada orang mengelarnya Buah Isu.. Kebanyakan pengemar buah ini akan menikmatinya semasa musim durian.
Buah pakun , buah isu dijual di kaki lima sarikei..
BUAH MUTAN UTAN (RAMBUTAN) Atu juga diberi jolokan buah Sibo, Mempunyai rasa seiras buah rambutan. Tetapi bulunya agak tebal, biji sama, flesh pun sama. Warna merah tua seakan-akan hitam....
...Buah rambutan hutan juga dijual di kaki-kaki lima di Sarikei
SESAR UNJUR (SESAR BELAWAI) Udang kering yang terbaik di Malaysia (mengikut Chef Wan). Disediakan dengan melunjurkan udang dan dikeringkan. Sedap. Tidak masin dan enak dimakan begitu sahaja.

1 comment:

  1. mek tok nang la teringin sgt mok makan sesar unjur tok....

    ReplyDelete

sila tulis apa-apa jak...Sila komen

Sila klik juak, news paper, politik dan apa-pa sia. ok!