BL630ELAA56RCKANMY-10509020

Thursday, July 19, 2012

Antara makanan yang sik dapat ditanggar aku bulan posa

Ada diantara makanan tuk sik dapat dikenang ketika posa eh...

 Ais Kacang, mun tengahari lalu imagin... mun dolok agik kecik lalu mecah posa..

Buah asam tuk sikboh bulan posa, tanggar ajak lalu nelan air liur, menar ndak?

Budu tuk asal dari Kelantan, mun kita di sarikei nun lebih kurang macam busu aurlah... Nelan air liur juak olehnya... 


 Umei tuk, mun pandei molah nang ngankat selera bulan Posa, tapi sik boleh selalu gilak, banyak kes berak encirit masa saur olehnya... banyak asid tek konok.. hehehehe


 Hah.... Tuk bok nya.... Kerabu pucuk paku, pakei sungkei.... betambah makan olehnya... sik boleh amal selalu.. sik apat terawih kelak, kenyang gilak

Linut tuk mun dimakan panas-panas baru nyaman... boleh juak tuk...

Tapi bulan posa tuk sikbohlah ngekut ati gilak,, lawan-lawan juak nafsu ya... ndak pia jang!!!

Friday, July 6, 2012

BOB MARLEY - DREADLOCK HAIR sedikit ceritanya

BOB MARLEY - Dia dilahir dengan nama Robert Nesta Marley pada Februari 1945 di St. Ann, Jamaica, Bapanya seorang kulit putih dan ibu dari kulit hitam. Pada tahun 1950-an Bob beserta keluarganya pindah ke ibu kota Jamaica, Kingston. Di kota inilah minatnya terhadap musik mendalam dan berputik. Waktu itu Bob Marley banyak mendengarkan lagu R&B dan soul, yang kemudian hari menjadi inspirasi irama reggae, melalui siaran radio Amerika. Selain itu di banadar Kingston dia menikmati hentakan irama Ska dan Steadybeat dan kemudian mencoba memainkannya sendiri di studio-studio musik kecil di Kingston.


Bersama Peter McIntosh dan Bunny Livingston, Bob menubuhkan The Wailing Wailers yang mengeluarkan album pertama di tahun 1963 dengan hit “Simmer Down”. Lirik lagu mereka banyak berkisah tentang “rude bwai” (rude boy), anak-anak muda yang mencari identiti diri. The Wailing Wailers bubar pada pertengahan 1960-an dan membuat keputusan untuk berhijrah ke Amerika.



Pada bulan April 1966 Bob kembali ke Jamaica, bertepatan dengan kunjungan HIM Haile Selassie I —raja Ethiopia– ke Jamaica untuk bertemu penganut Rastafari. Pengaruh raja membawa Bob menjadi penganut ajaran Rastafari pada tahun 1967, dan bersama The Wailer, band barunya yang dibentuk setahun kemudian bersama dua artist Mc Intosh dan Livingston, dia menyuarakan nilai-nilai ajaran Rasta melalui reggae. Penganut Rastafari menganggap Bob menjalankan dakwah menyebarkan inspirasi dan nilai Rasta melalui lagu-lagunya.


The Wailers dibubarkan di tahun 1971, namun Bob segera membentuk band baru bernama Bob Marley and The Wailers. Tahun 1972 album Catch A Fire diluncarkan. Menyusul kemudian Burning (1973–berisi hits “Get Up, Stand Up” dan “ I Shot the Sheriff” yang dipopulerkan Eric Clapton), Natty Dread (1975), Rastaman Vibration (1976) dan Uprising (1981) yang makin memantapkan reggae sebagai musik mainstream dengan Bob Marley sebagai ikonnya.



Pada tahun 1978, Bob Marley menerima Penghargaan dari PBB kerana mempromosikan perdamaian melalui lagu-lagunya. Sayang, penyakit kanser mengakhiri hidupnya pada 11 Mei 1981 saat usia 36 tahun di ranjang hospital Miami, AS, setalah mengadakan konset internasional di Jerman. Hasil ciptaannya lagu reaggae masih dimainkan sehingga hahri ini seperti :


One Love! One Heart!
Lets get together and feel all right.
Hear the children cryin (One Love!);
Hear the children cryin (One Heart!)
(One Love / People Get Ready)


Dreadlock
Selain Bob Marley dan Jamaika, rambut gimbal atau lazim disebut “dreadlocks” menjadi titik perhatian dalam fenomena reggae. Ketika ini dreadlock selalu dikaitkan dengan musik reggae, sehingga secara umumnya orang menganggap bahwa para pemusik reggae yang melahirkan gaya rambut bersilang-belit (locks) itu. Padahal menjadi gaya, rambut bergumpal mempunyai cerita tersendiri.



Kononnya, rambut bergumpal sudah bermula sejak tahun 2500 SM.  Tutankhamen, seorang fir’aun dari masa Mesir Kuno, digambarkan memelihara rambut bergumpal. Demikian juga Dewa Shiwa dalam agama Hindu. Secara amalannya, sejak beratus tahun yang lalu banyak suku asli di Afrika, Australia dan New Guinea yang dikenal dengan rambut bergumpalnya. Di daerah Dieng, Wonosobo hingga kini masih ada adat memelihara rambut bergumpal sebagai adat keagamaan



Membiarkan rambut tumbuh memanjang tanpa jagaan, sehingga akhirnya membelit membentuk gumpal, memang telah menjadi amalan gerakan-gerakan spiritual di Barat dan Timur.


Kaum Nazareth di Barat, dan para penganut Yogi, Gyani dan Tapasvi dari segala kelas di India, memiliki rambut 'dreadlock' yang dimaksudkan sebagai tanda, dan menjadi sebahgian amalan spiritual yang mereka. Selain itu ada kepercayaan bahwa rambut ini membantu meningkatkan daya tahan tubuh, kekuatan mental-spiritual dan supernatural. Keyakinan tersebut diakui kepercayaan bahwa tenaga mental dan spiritual manusia keluar melalui ubun-ubun dan rambut, sehingga ketika rambut terkunci belitan maka tenaga itu akan tertahan dalam tubuh.


Seiring dimulainya masa industrial pada abad ke-19, rambut bergumpal mulai susah ditemui di daerah Barat. Sampai ketika pada tahun 1914 Marcus Garvey memperkenalkan gerakan keagamaan dan identiti kulit hitam UNIA, aspek spiritual rambut 'dreadlock' dalam agama Hindu dan kaum tribal Afrika amalkan oleh pengikut gerakan ini. Mereka mengelarkan diri sebagai kaum “Dread” untuk menyatakan bahwa mereka takut dan hormat (dread) pada Tuhan. Rambut bergumpal para Dread inilah asal istilah dreadlocks. Rastafarianisme juga menjadikan dreadlock sebagai identiti..
Simbol ini kekal hingga pada tahun 1930-an Jamaica mengalami masalah sosial dan politik. Kelompok Rasta merasa tidak puas dengan keadaan sosial dan pemerintah yang ada, lalu membentuk masyarakat tersendiri yang tinggal di khemah-khemah yang didirikan diantara semak belukar.

Mereka memiliki amalan nilai keagamaan tersendiri, termasuk memelihara rambut bergumpal. Dreadlocks juga mereka amalkan sebagai membeza daripada“baldhead” (sebutan untuk orang kulit putih berambut perang), yang mereka golongkan sebagai kaum Babylon—istilah untuk pemerintah yang menindas. Pertengahan tahun 1960-an perkemahan kelompok Rasta ditutup dan mereka dipindahkan ke daerah Kingston, seperti di kota Trench Town dan Greenwich, tempat dimana musik reggae lahir pada tahun 1968.

 Ketika musik reggae memasuki genre musik dunia pada akhir tahun 1970-an, imej Bob Marley dengan rambut 'dreadlock' menjadi ikon baru yang dipuja-puja. Dreadlock dengan segera menjadi sebuah trend baru dalam fesyen rambut. Ketika pada tahun 1990-an, dreadlocks menjadi penampilan pemusik rock dan menjadi sebahgian dari fashion dunia. Dreadlock yang biasanya memerlukan waktu sekitar lima tahun boleh dibuat hanya lima jam oleh salon-salon rambut ! bermacam gaya dreadlock pun ditawarkan, termasuk rambut beraneka warna dan “dread perms” yang kekal..

Tuesday, July 3, 2012

Penangan Photosope (susah nak pecaya)



Muda menjadi Tua

 Najib dah jadi sami...




Lidah bercabang













Miss Bean

Selamat datang ke Sarawak

Pada tahun 2002, bahagian di Sarawak telah ditambah kepada dua bahagian, iaitu bahagian Mukah dan Betong. Setakat ini, Sarawak telah mempunyai 11 bahagian keseluruhannya.


Sarawak terdiri daripada 11 bahagian (division) iaitu (angka menunjukkan keluasan dalam kilometer persegi):-

Kapit 38,933.98

Miri 26,777.07

Bintulu 12,166.21

Sibu 8,278.29

Limbang 7,790.01

Mukah 6,997.61

Sri Aman 5,466.25

Samarahan 4,967.45

Kuching 4,559.55 {D.Kuching:1862.81,D.Lundu:1812.34,D.Bau:884.40}

Sarikei 4,332.35

Betong 4,180.74

Setiap jajahan diketuai oleh seorang Residen, dan setiap jajahan dibahagikan kepada 2 - 4 daerah. Setiap daerah diketuai oleh seorang pegawai daerah.




 Peta bahagian di Sarawak...

 Kuching diantara Sg Sarawak

Bandar Kuching, Sarawak


 BANDAR KUCHING Ibu Negeri Sarawak, pusat pentadbiran



Samarahan - Bandar Ilmu (Atas-Kampus Unimas)


  Sri Aman (SIMANGGANG) Bahagian ke 2
 Bandar pertanian

Sarikei - Tengah Sarawak (Bandar Persinggahan)


Sibu Bahagian ke 3 (Bandar kedua Besar selepas Kuching)


Betong (Bandar baru - Bahagian Baru pentadbiran bahagian tengah-selatan Sarawak)


 Bandar Bintulu (Tengah Sarawak - Pesisiran Pantai)

Bandar Minyak dan Gas

Bandar Mukah (pesat membangun)
Bandar Nelayan - Bahagian Tengah Sarawak

Bandar Miri (Bahagian Utara Sarawak)


 Bandar Kapit
Pemandangan bandar Kapit (Bahagian dalaman hulu Sg Rejang)
Bahagian Tengah Sarawak

Limbang / lawas (Utara Sarawak)

Monday, July 2, 2012

BAHASA SARAWAK - Perbualan harian


Apa polah tek? = Tengah buat apa?
Pa polah kinek tuk? = Buat apa sekarang ni?
Pegi siney tek? = Nak ke mana?
Ni, lamak sik nanggar? = Mana, lama tak tengok?

Lewat juak sik kenal agik? = Tak kenal lagi ker?
Tang bila tek? = Bila datang?
Lawa nar juak? = Sombong  nyer?
Tang ada-ada jak.. = mengada ngada lah..

Ko diam siney? = Tinggal kat mana?
Sapa nama ko tek ? = Siapa nama...?
Kelak ku madah ngan kau.. = Nanti aku bagitau engkau..
Eh kenjar kau yaa!!!! = ........?
Rengat!!! mintak garuk kah!!!!











GERGASI - wujud?


 

   
Sains mengatakan bahawa bangsa-bangsa manusia gergasi tidak wujud. Adakah gergasi pernah hidup di Bumi? "Tapak kaki Goliath", adalah panggilan penduduk tempatan terhadap tapak kaki gergasi ini. Ia menjadi salah satu daripada rahsia Afrika Selatan.



Michael Tellinger menunjukkan salah satu gambar bukti yang terbaik bahawa terdapat gergasi di Bumi pada masa dahulu kala. Ahli-ahli geologi amat kagum dengan penemuan bekas tapak kaki gergasi ini yang berada dalam batuan granit kasar, iaitu kira-kira 4 kaki panjang.

Ia terletak di Afrika Selatan, berhampiran bandar Mpaluzi, berhampiran dengan sempadan Swaziland. Ia adalah dianggarkan antara 200 juta dan 3 bilion tahun berdasarkan pemahaman yang sedia ada sekarang hasil daripada pembentukan granites dalam pembentukan Bumi.

Pada tahun 1877 pencari gali di luar Eureka Nevada mendapati kaki manusia yang terputus ditemui melekat daripada batu kuarzit pepejal merah yang berasal dari masa dinosaur. Doktor-doktor perubatan telah mengkaji tulang dan menyatakan bahawa ia telah dimiliki oleh seorang manusia yang sangat moden. Yang menarik adalah saiz tulang. Mereka mengukur kira-kira 39 inchi dari tumit ke lutut. Pemilik tulang ini mungkin berukuran 12 kaki tinggi. Cerita ini banyak disiarkan dalam akhbar-akhbar masa itu.

Di Nevada, di wilayah Barat Daya Amerika Syarikat, satu puak asli iaitu Paiute Indians yang tinggal disitu menceritakan terdapat kumpulan gergasi berambut merah dengan ketinggian melebihi 12 kaki tinggal disitu sebelum puak itu mendiami kawasan itu. Gergasi-gergasi ini suka makan manusia dari puak Paiute dan ini menyebabkan puak Paiute menyerang hendap gergasi-gergasi itu. Gergasi-gergasi itu mendapat perlindungan di sebuah gua yang dikenali sekarang Gua Lovelock. Akhirnya, puak Paiute membakar gua tersebut dan memanah mati gergasi-gergasi itu.


Pada tahun 1911, pemungut tahi kelawar mula bekerja di dalam gua yang sama. Selepas menggali empat kaki, mereka mendapati banyak anak panah patah telah dilepaskan ke dalam gua itu sepertimana yang diceritakan oleh puak Paiute serta lain-lain artifak menarik, dan mereka juga menemui gergasi berambut merah. Walaubagaimanapun, hanya terdapat mumia dan rangka antara ketinggian dari 8 hingga 11 kaki.

Terpulang kepada anda untuk membuat perbandingan ketinggian berdasarkan salah satu gambar tulang rahang gergasi dan rahang gigi seorang lelaki biasa.
Gambar National Geographic dari tahun 1920-an 

Roy Chapman Andrews mengambil gambar lelaki 7 kaki lima inci ini pada tahun 1922 di Ulaanbaatar.Gambar ini tidak pernah disiarkan dalam berita ataupun majalah.
Sila klik juak, news paper, politik dan apa-pa sia. ok!