Saturday, July 2, 2011

Pesta Nanas Sarikei Datang lagik....2011

Pesta Nanas Sarikei telah diperkenalkan pada 2004 dan dilancarkan oleh YB Datuk David Teng Lung Chi pada 24 September 2005. Pesta Nanas dijadualakan pada hujung setiap tahun. Ia adalah bertujuan untuk mempromosikan aktiviti-aktiviti pertanian dan ekonomi di sarikei seterusnya mempromosi Sarikei sebagai sebuah destinasi pelancongan, destinasi percutian yang menjurus kepada meningkatkan ekonomi tempatan.
Mun malam hari rami juak di Sariek ketika Pesta Nanas ya... macam - macam aktiviti sdelain dari konsert sidak Deep Purple, Iron Maiden hahahaha Di sinilah nenas telah mendapat pengiktirafan sebagai Nenas Sarikei. Pada sekitar tahun 70an, buah nenas dijual di jeti-jeti boat express laluan Kuching - Sarikei - Sibu. Penumpang-penumpang sering membeli buah nenas sebagai buah tangan untuk dibawa pulang. Lama-kelamaan nenas adalah sinonim dengan Sarikei., Terdapat pelbagai spisis nenas yang popular di Sarikei. Nana paun, Nanas Madu, Nanas Josapin, Nenas Sawi. Antara lain kawasan penegluaran nenas di Sarikei ialah kawasan pertanian, Sg Sawang, Parit Tengah, Sg Salah, Sg Sageng dan sekitar kawasan tanah gambut. Sehingga kini nenas telah dikaitkan dengan nama sarikei selain keluaran-keluaran pertanian lain seperti Lada dan Getah.
Macam macam juadah dijual..macam bulan posa jak..
Geng dak Potot molah stall...ya taun marek. Taun tuk marek kontrek agik kah...?
Tahun ya tek sidak gago molah stall pakei bedagang, tahun tuk kelak makin rami agik..
Sesar unjur Belaweiii!
Air camporrr
Besusun jak gerai dipolah...nunggu pengunjung

Taun ya….nasib bait ada anak Pak Kasim Imot Weing ( adik orang ninggal Omeng) , anak Pak Jali – Mos dan anak Abu Len Sabey . Sidak tigalah ajaklah belagu malam ya .

PERTANDINGAN NGAIL MERIAH JUAK!

Taun ya tek, Jus turun dari Limbang ,ngan Gani macam ngail katogeri laut-sikor sik ada oleh, – bagus embak ikan tahai ada kei jual di pesta nanas, mun sik maok njual suruh aku untung bagi duak. (terit jak upa Box nya...)

Taun tuk kelak ngail di Market jak bagus...

Zai Nabong lombor 1, nya dapat menang 3 katogori, Rm 500.00 X 3 = Rm 1500.00 4. Ikan oleh sidak lah tuk, anak ikan Jaws (Bidek na, Zai tuk, kali pelir nya itam kali..heheh, Minan)

Masin masin ngembak ikan lunduk Tanggar aku tang ikan Lunduk semua jak sio.... Mun Awat nemu , lalu di saleinya.. Ado Juak BUDAI sio! hehehe Geng tuk berik gitar jadi juak, Cuma Fatah ajak sik nampak muka hari ya, kalinya balit Rajang atau sik ada permit keluar.

Sila klik juak, news paper, politik dan apa-pa sia. ok!