Monday, July 18, 2011

Tekenang ngan Sarikei

Apa khabar peek (Shafiee Naim)?, apa kabar Aden adai (ex konslar)? Apa kabar Zul rosli (ex Ngap syot Player)? Apa kabar Man Japar, Apa Kabar bro Dilah Joni?, apa kabar kawan-kawan, geng geng di Sarikei? Geng-geng Bomba, usup Yahud, Hosen karem, Enggey, banyak lagi... Geng sidak musik, geng sidak sport, geng sidak MLM, geng sidak ngail? neng sidak lepak? geng sidak gengstar...hehehehe. Mun udah dekat dekat nak Posa tuk tekenang agik lah ngan Sarikei my hometown tuk eh.. Lamak juak udah sik pulang ke Sarikei, macam-macam dah berubah.. muka-muka mbiak pun dah sik ngelala agik aku.. ya pun sidak otai - otai ajak masih kenal.. Teringat juak masa masa dolok di Sarikei, kisah kisah lamak. Ketika bulan posa, ketika malam mandong, ketika masih bermain-main di kampong. Kawan -kawan lamak pun udah sik ada di Sarikei lagik, ada yang udah bebini di Seratok, di Kuching, di Bintulu, di Miri sik kurang juak udah belakingan urang Melaya.. lalu ngekot laki, lalu ngembak bini. ..macam kawan aku sorang ya Lan Penang...haha Pemandangan dari sungei Sarikei (Gambar tuk diambik dari blog urang Belanda makei perauk layar) Sungei Sarikei tuk, kapal besar ada juak belaboh..
Muara Sarikei, tempat sidak meraie, meranto ikan lunduk.. tempat sidak ngambik pasir..
Bandar Sarikei tuk kecik ajak, tapi padat, mun pagi adalah rami sikit sidak datang dari pesisir, dari Matu, Daro, Rajang, Paloh, Tg Manis.. kelak kelak mun udah ada jeraya ke Sibo, sik adalah rami lagik di Sarikei (kata ku ajak..)
Sebelh petang ada lengang sikit, tinggal sidak melepak jak ya pun dua tiga orang ajak..
Masih juak tekenang dengan kawan-kawan lamak di Sarikei sia,, mun ada masa umur panjang ada kelak kita berjumpa...
Mu kayo kayo di Pasar sarikei, nasibbagus ada nemu sikor tuk, YB sepanjang thun .. Sarikei No 1. (Gambar tuk dari Sarikei time capsule) Urang tua tuk suka beceramah di sebilang dasan di Pasar Sarikei.. kata Man Japar, mun masa eleksion,nya kenak kandang.takut nya ngaco urang ngundi.. Tanggar kitak dalam beg nya ya, ada kertas news ajak.. nametag huhhh besar book drawing.. Makei tupi koboi...necktie besar pengayoh...
Nok macam tuk semualah mewarnai scene Sarikei, sidak Dilah Joni banyak agik cerita di Sarikei ya..mun ada masa post juak ke blog tuk..
Sila klik juak, news paper, politik dan apa-pa sia. ok!